Att gå på spa innebär många hälsofördelar, både mentala och fysiska. Gemensamt för i princip alla spabehandlingar är att de hjälper dig slappna av, hitta lugn och ro, och är ett sätt att koppla bort vardagsstressen.

Forskare larmar om att stressrelaterade sjukdomar ökar lavinartat i samhället. Samtidigt spenderar vi mer tid stillasittande, både på arbetet och i hemmet. Detta har lett till att allt fler fått upp ögonen för den stillsamma atmosfär som ett spa erbjuder. Oavsett om du föredrar klassisk massage, fotbad, yoga, zenmeditation eller bara vill njuta i en badtunna så bidrar alla på olika sätt till bättre hälsa.

Motverka stress och högt blodtryck

Ta badtunnan som exempel. Några minuter i en varm badtunna gör det lättare att somna. Undersökningar har visat att sömnen också generellt blir djupare och mer ostörd. Kroppen slappnar av, blodtrycket sjunker och det varma vattnet lindrar smärta i leder och muskler. Andra typer av bad har liknande fördelar för kropp och själ. Vatten skapar ett nästintill tyngdlöst tillstånd för din kropp vilket ger en naturligt avslappnande känsla. Massage är en annan klassisk spabehandling som kan nyttjas när som helst, men som kanske är mest fördelaktig efter träning eller när musklerna känns ömma eller stela. Det blir en extra boost i vardagen. Glöm inte att många spabehandlingar i de flesta fall går att nyttja med ditt friskvårdsbidrag!

Aktiviteter med guldkant

Spa behöver inte bara betyda att ligga still och vila. Det kan även innebära olika varianter av:

  • Yoga,
  • Qi gong
  • Pilates

Målet med dessa typer av långsamma rörelser är inte fysisk ansträngning – även om det är en del av det – utan målet är fortfarande att skapa balans och harmoni i kroppen. Yoga är framförallt bra för värk i rygg och nacke. Yoga stärker också hållningen. Qi gong har fördelen att även människor med sämre rörlighet kan vara med. Rörelserna är vanligtvis enkla och fokus ligger istället på positiv koncentration. Pilates har en mycket yngre historia och togs fram på 80-talet av tysken Joseph Pilates. Precis som yoga och qi gong är det mycket fokus på den mentala sinnesstämningen, men pilates brukar anses vara lite mer fysiskt krävande. Hur du än väljer att spendera din spa-tid, är det nästan garanterat att du kommer ut mer harmonisk och lugn.